Výročí 120 let gymnázia JAK...

Gymnázium Jana Amose Komenského v Uherském Brodě slaví sto dvacáté narozeniny. [gjak.cz]

[fotky] od Maryšky Švehlíkové
[fotky] od Elenky Sladké
Šermířský klub Uherský Brod na akademii viz.[1]

Přepis řeči Jana Amose:
Kam jsem přišel, přišla zkáza. Teď jsem přišel udělat pořádek sem.
Víte vy vůbec, po kom je pojmenováno naše gymnázium?
Jan Amos Komenský, ale který!

Jsem tady, abych napravil všeobecný historicky vžitý komeniologický omyl a to nemyslím jen mé rodiště.

Ve skutečnosti, jsme totiž byli bratři – tři.
Jan Amos Komenský Brodský, Jan Amos Komenský Nivnický a Jan Amos Komenský Bánovský.
Snad si nemyslíte, že takové rozsáhlé dílo napsal jeden člověk. My jsme na to byli tři.

Jak by bylo možné, abych zároveň reformoval anglické školství, s Kristýnou královnou švédskou spřádal vojenskou invazi do zemí koruny České a v Lešně dopisoval Všenápravu.

To jste si museli všimnout, že mé dílo přec není konzistentní jako celek.
Já hledám a hlásám mír, ráj srdce a život v náruči Boží, však ve Všenápravě na straně 283 píšu – ze zbrojnic udělejte biblioték.
A ti dva osli vymalovali vojenskou mapu Moravy a plánovali mírovou vojenskou invazi … do Čech.
A navíc bratr Bánovský se nechává vydržovat od De Geera, největšího zbrojního průmyslníka Holandánska.
Vždyť z toho by se JEDEN zbláznil.

Ty naprosto odlišné cíle a povolání. Kněz, filozof a učitel v jedné osobě. Já volám obraťte se k Bohu a najděte Ráj, Nivničan by všechno řešil už ve školní lavici a filozof z Bánova si s lahví vína dokázal rozporovat sám.

A ten rozsah díla! To bych musel být grafoman a psát i ve spánku. Kdyby někdo zkusil naše společné dílo jenom opsat, tak by to za jeden život nestihl. Dneska. A my to škrábali brkem inkoustem ve svitu lampy. Svíčka se neosvědčila. A to jsem poctivě zálohoval  … v Lešně pod prkna. A jak to dopadlo.

A do toho pořád dopisy a poselství. Přijeď nám vyjednat mír, sestav slovník, reformuj školství, pokřti dítě, okopej vinici, nauč nás latinsky, přines ze sklepa brambory.

Byli jsme tři bratři. Proto i tři manželky moje milá Magdalénka a drahé švagrové Jana a Dorotka. A těch dětí.

Dalším důkazem jest moje podoba. To jsou tři různé tváře. A vy se tomu pořád divíte.
Mně portrétoval Juri Ovens, bratra náš společný kamarád Vašek jako Hollar a nejstaršího bráchu vymaloval Rembrant … a bez přečmrku! V tu dobu už vypadal bratr hůř než Rembrant, proto vy tady bádáte a bádáte a před dvěma roky jste objevili Ameriku  - podobizna starého muže od Rembranta je opravdu Komenský. Byl jsem u toho. Bratra portrétoval a já vázal mistrovi štětec k jeho třasem stižené ruce.

A Fertig!

A jestli vás napsalo, že kněz, filozof a učitel je málo – tak s astronomií, fyzikou, matematikou, alchymií a divadelní vědou nám pomáhali bratranci.

Ale o tom si povíme příště.