Převodový poměr V-Strom

Nadpis by měl znít asi nějak takto: „Změna převodového poměru na sekundárním převodu motocyklu V-Strom.“ Pro ladění převodového poměru je výborný web gearingcommander[1], kde vybereme značku, typ a ročník motocyklu; máme k dispozici informace o základním převodovém poměru, rozložení řazení rychlostí (zařazený rychlostní stupeň / otáčky / rychlost).
DL 650 V-Strom ročník 2009 má od výrobce převodový poměr 15/47. Na silnici super, do offroadu příliš rychlá jednička, příliš slabá dvojka atd. Jednoduchou výměnou řetězového kolečka dosáhneme poměru 13/47, který je pro offroadové ježdění ideální; výjezdy se dají jezdit na dvojku – na jedničku bez spojkování a bez plynu se motor nezastaví, ale jako traktůrek jede pořád.
Negativa jsou, že řetěz se příliš otírá o zadní kyvnou vidlici, je problém šponovat řetěz když na silnici dám převod 15/47 a pro offroad 13/47. Dvě  sezóny jsem odjezdil na řetězovém kolečku se třinácti zuby[2], ale kolečko je příliš malé, zabírá málo zuby, brzy se vyláme[3].
řetězové kolečko 13 zubů po cca 3000km
Druhá možnost je zvětšit rozetu. Pro stunt riding na GSX-R se používá rozeta 56 zubů a vnitřní uchycení je stejné jako na DL 650. Tedy dostupná a levná. Převodový poměr 15/56(3,73) vypadá ještě zajímavěji než 13/47(3,62) je to 20% síly nahoru oproti továrnímu nastavení. A když už na motorce velká rozeta bude, pro zábavu zkusím i poměr 13/47(4,31), což už je nesmysl.
nová rozeta 56 zubů je opravdu velká
Bylo potřeba upravit vodítko řetězu, aby se dalo měnit na obě rozety. Každá rozeta dostala svůj unašeč pro snadnou montáž.
rozebíratelná spona řetězu D.I.D. 525VX FJ (MO 1-550-002)
Pro zajímavost se podívejte na pár výstupů z webu gearingcommander, ať je jasná, jak se změní rozložení rychlostních stupňů viz.[4]
15/47, řetěz DID 124 článků