Výměna oleje BMW F 650 GS Dakar

ocelové střepiny v oleji a na magnetu vypouštěcího šroubu, to je rys a nikoli problém motoru Rotax
[fotky]
Naše poprvé, aneb první výměna oleje bez zkušeností s motorem Rotax s oddělenou olejovou nádržkou. Postupujeme podle servisní příručky[1] BMW str. 34-35. Sundat plasty z imitace nádrže, sundat dole kryt motoru. Zahřát motor na provozní teplotu. Uvolnit nádržku olejovou, která drží na třech bodech. Sundat víčko, vyšroubovat vypouštěcí šroub a vypustit z olejové nádržky olej. Vyšroubovat vypouštěcí šroub oleje dole na motoru, matka 24mm – pozor! hliníkový šroub, takže opatrně. Vypustit olej z motoru.
Dostat se k olejovému filtru.
U nás to znamená sundat cívku zapalování* tlakovou nádobku zadního tlumiče, sundat kryt řetězového kolečka, který drží na třech šroubech. Nahoře inbus, dole dvakrát torx. Povolit tři šrouby krytu olejového filtru, sundat víčko, vyjmout filtr.
Nový filtr dáme Hiflo HF 151, před nasazením nezapomeňte namazat vnitřní o-kroužek novým motorovým oleje.
Když máme vyměněný olejový filtr zakrytovaný, cívku* nádobku tlumiče zpátky na místo a oba vypouštěcí šrouby oleje řádně utažené, můžeme nalít nový olej.
Nová olejová náplň má přesně 2,3 litru. Musí se dobře odměřit, protože po nalití není způsob jak zkontrolovat, zda je nalito správné množství. Tohle je důvod, proč nemám příliš v oblibě motocyklové motory s oddělenou olejovou náplní.
Lijeme ten správný olej pro motocyklové motory s mokrou spojkou 10W40 nebo 10W50. Nikdy ne hustší, olejové čerpadlo to nemá rádo.
My jsme vylosovali Motul 5100 10W50.
A tady pozor! Postupujme přesně podle servisního návodu – nalijeme dva litry oleje, zavřeme olejovou nádobku, nastartujeme, necháme motor běžet třicet vteřin a dolijeme zbylé tři deci oleje.
Další výměna za maximálně 10tis. km.


*díky za korekturu od kolegy, který krom muzice[2] rozumí i motorkám a sám Dakara sedlá