Moje „oilstory“

Od začátku jsem měl strach z degradace oleje při tepelné zátěži. Takže od první výměny oleje liju polosyntetiku 10W50 Motul 5100. Sehnal-li bych levnější značku, tak tam je.
Do 57tis. km jsem měnil poctivě po 6tis. km.
Pak jsem to přestal řešit, takže poslední výměny mám 57; 67.5; 77.

Čím víc offroadu, tím víc jsem měl strach z teploty oleje.
Takže jsem naposledy dal syntetický 10W60 Motul 7100. A ten už je PEKELNĚ DRAHÝ!

A tak jsem začal měřit teplotu oleje. A mám konečně i nějaká reálná data. Měřím teplotu oleje od minulého léta. Do výpustného šroubu oleje mně kámoš zavrtal teplotní čidlo, palubní počítač ukáže a kontroluje teplotu.
Teplota oleje nepřesáhne 98 stupňů. A to ani při fakt brutální zátěži v offroadu – osm hodin v kuse na jedničku/dvojku v letním hicu, kameny, vyschlé potoky. Jelo se krokem celý den. Pro zajímavost teplota chladící kapaliny byla 100-103°C, ventilátor jel střídavě skoro pořád.
Ono je to vlastně logické, že když se motor nemá jak chladit, když víc stojím než jedu, že se teplota oleje srovná s teplotou chladící kapaliny. No, ale aspoň jsem si ověřil, že to tak fakt je.

Takže se vesele můžu vrátit ke svému 10W50.
Resp. stačí i 10W40, protože i ten zvládne dlouhodobě teploty teploty nad 100°C.
Parametr HTHS[1] je pro všechny 10W40 oleje nad 4.0, takže to vlastně bude dobře mazat i při 150°C.
Kdo závodí se vzduchem chlazeným motorem ví, že olej 180°C je pořád dobré a 200° je už moc. A to kluci lejou 20W50 minerál s bodem vzplanutí kolem 260°C.

V poušti pojedeš podle teploty oleje, víš že kapalina chladící vře při 130°C, tak můžeš jet dokud olej nebude mít 125°C. I když motorka hlásí pozor přehřáto. Vlastně musíš, jinak by člověk víc stál než jel.

Na ten 10W50 jsem přišel tak, že jsem měnil olej v Chorvatsku a tam 10W40 prostě nemají, všude mají 10W50 kvůli vedru. Tak jsem u něho zůstal.

Co bych zmínil jako zajímavost, tak má smysl do oleje přidat METALTEC. Moc se o tom nemluví, ale kdo jezdí stuntriding, tak má aplikováno a neřeší to. Jsou kluci, co oddělali při kaskádéřině v autě motor jednou za rok a od té doby co mají METALTEC, tak se jim to neděje. Vím o několika servisech, které přidávájí lidem do oleje METALTEC aniž by je o tom informovali nebo jim to přímo účtovali, protože ví, že je to jistota. Já to tam někdy dám, někdy ne, podle toho jak si vzpomenu.
Nejezdím žádný extrém a poctivě si hlídám abych měl olej u horní rysky.

P.S.
psal jsem příspěvek na fórum vstromklubu ohledně oleje, tak když už je to napsané, tak to i zabloguju...