Jak vybrat první motorku?

Potkal jsem před pár dny kolegu, kamaráda. A hned jak mě viděl, zasypal mě otázkami, že si vybírá motorku - zdůrazňuji jde o výběr prvního motocyklu - ať mu poradím s výběrem.
Pokusím se k tomuto neuchopitelnému tématu obecně a snad korektně vyjádřit.
Na tohle téma se dá najít pěkných pár článku, google najde a poradí viz.[1][2][3] nebo [4]. Existuje web, kde si můžete zjistit, jak bude motorka poměrové k tělu jezdce, zda se na motorku poskládáte nebo zda z ní dosáhnete na zem viz.[5]
A k tomu samotnému výběru motorky?
Důležité a ověřené je, že první volba nebývá optimální. A neplatí to jenom o motorkách. Tedy až druhý stroj bude možná takový, jaký ho člověk potřebuje.
Co tedy budoucímu motocyklistovi poradit?
Může zkusit univerzální motorku, pak pochopí své zaměření, jestli chce závodit nebo cestovat a pak už půjdete najisto.
Říká se, že s roustoucími zkušenostmi a zlepšující se technikou jízdy skončí řidič motocyklu buď na okruhu nebo v offroadu. Ale do tohoto bodu zlomu má můj kolega ještě daleko.
Představy se od reality mnohdy liší, já jsem taky předpokládal u sebe pár tisíc kilometrů ročně po víkendech pro radost a vyšlo z toho pár desítek tisíc kilometrů každoročně.
V každém případě je nutné řešit zkušenost jezdce - pořídit si do začátku litrový čtyřválec je odvážné a nebezpečné. Hlavně pokud se má člověk opravdu naučit řídit motorku, měl by začít s něčím nezáludným a ne mrchou, kde cuknutí plynem znamená pro zkušeného jezdce krásný drift a pro začátečníka nepříjemný pád.
Požádal jsem kolegu, aby odpověděl na pár otázek.
Chce především cestovat? Ne. Jezdit ve dvou? Ne. Že hledá motorku pro zábavu a chce někde začít.
Má hlavu plnou poloprav a mýtu z internetu a od kamarádů motorkářů. Jedna za všechny: že mu kamarád řekl, že čtyřválec ne, protože má motor jako auto a že to nejede a není s tím zábava.
Co k tomu říct? Jaký čtyřválec? Kde má vrchol kroutícího momentu? Jak asi pojede, když motor točí nad osm tisíc otáček?
Těmto doporučením bych se rád zcela vyhnul.
Je jedno jakou motorku si nakonec vybere, ale měl by vědět, že ta první asi nebude ta pravá.
Velmi dobře se tomu dá předejít zkušební jízdou - tím bych nazval pár hodin v sedle. Motorka se dá půjčit od kamaráda nebo v prodejně - je to všude stejné - typický Triumph Brno, po domluvě má člověk motorku klidně na celý den. Složí vratnou kauci 10% ceny motorky, dostane motorku s plnou nádrží a s plnou nádrží ji vrátí. Dokonce jim nevadilo, že jsem jim vrátil Tygra 800XC zabláceného, vždyť je to cestovní enduro, že.
Problém pro začátečníka úplného může být takový, že má obavu, že půjčenou motorku poškodí. Protože nemá zkušenosti žádné. Pokud někoho tato obava reálně napadla, nezbývá než začít úplně na začátku. Vzít nějakou stopětadvácu a dát si na ní 1500km jako start.
A tady se vracím k již řečenému - do začátku nezáludnou motorku. Alespoň na jednu sezónu. Navíc, když motorka nebude nová, nebude mrzet nějaká ta odřeninka po drobném škobrtnutí, které přijít prostě musí.
Takže má rada?
Kolega není ve stavu, že by mohl vybírat motorku, protože nemá vůbec nic najeto. Je třeba nasbírat pár tisíc kilometrů a pak už bude vědět.
Nejmenší počet ujetých kilometrů potřebných k seznámení s charakterem stroje je 300-1000km. Čím víc má člověk najeto, tím rychleji si jiný stroj dokáže osahat.
Je potřeba jezdit a je jedno na čem, aby se člověk začal orientovat a to jinde než v sedle nejde. Tohle nenačtete z časopisu ani nenakoukate z videí na youtube.
Konec rady.

Jaké to bylo u mě?
Po zkušenostech s veteránem GPZ 550 jsem pochopil, že pomalé ploužení se po lesních cestách čtyřválci příliš nechutná. Po 10tis. kilometech přišla ona nemilá zkušenost se zničenou klikou a motor byl na výměnu. Kawasaki změnila majitele, který si ji opravil a stále hýčká.
A já jsem hledal dál, nějaký spolehlivý stroj z kategorie motorek, na kterých se dá objet svět. Sem V-Strom jednoznačně patří, ale pokud bych hledal u motorky emoce, tak sáhnu jinam. V žádném případě bych nepodceňoval jednoválce. Je zajímavé, že Duke 690 vám dá intenzívní pocit z jízdy v legálních rychlostech už kolem 80km/h. Stejný pocit jízdy se na Hornet 900 dostaví až při dvojnásobné rychlosti. U V-Stromu se nejspíš nedostaví vůbec, ta motorka je takový příjemný autobus; pocit z jízdy je stejný, at člověk jede sólo nebo plně naložený se spolujezdcem a třemi kufry. A tím si mne moje Suzuki získala. Ta zmínka o autobusu platí pouze, pokud se otáčky motoru drží kolem 5tis. Když se smířím s vyšší spotřebou a motor točí 8tis. tak už se dají nějaké emoce vytěžit a docela to i jede.

Dobrý lov všem, kteří byli lapeni do tenat výběru motocyklů.
A nepodceňujte jednoválcové motory! Takové jednoválcové BMW umí být taky slušný fun bike, pokud to není Scarver.